visstidsanställning

Hej, jag har nyss ingått ett anställningsavtal där det står "Tidsbegränsad anställning from 140623-141031" och under Allmänna anställningsvillkor står det: "Ömsesidig uppsägning-Skall meddelas skriftligen senast en (1) dag innan uppsägning. Vad betyder det? Jag vill nämligen säga upp mig omgående då jag hittat ett annat arbete. Betyder det att jag kan skriftligen meddela ex den 1:a juli och sluta den 2:a juli eller vad betyder det? Tack Vänlig hälsning Eva

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom din fråga berör ett anställningsförhållande hittar vi svaret i lag om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80 .

Enligt 4 § LAS kan arbetstagaren säga upp sig från en visstidsanställning men måste samtidigt beakta den uppsägningstid som gäller för själva anställningen. I ditt fall är troligtvis uppsägningstiden en månad enligt 11 § LAS. Däremot kan arbetstagare och arbetsgivare komma överens om att en annan uppsägningstid ska gälla.

Jag vet inte exakt vad ömsesidig uppsägning innebär, men det låter som att båda parter ska vara överens om att avbryta anställningen. Kontakta din arbetsgivare och förklara situationen, förhoppningsvis är personen förstående och släpper dig.

Annars rekommenderar jag dig att ta i kontakt med en riktig jurist.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare