Visstidsanställning

Behöver det finnas något skäl till att man inte förlänger en visstidsanstälning som pågått mindre än två år? Efter ett år har personen fått rätt till återantällning vid arbetsbrist. Går det att hävda att vi efter snart 2 år borde ha ett behov och att det därmed indirekt är arbetsbrist? Stort tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om allmän visstidsanställning finns i lagen om anställningsskydd (se: https://lagen.nu/1982:80). En arbetsgivare behöver inte ange varför denne väljer att anställa personal i anställningsformen visstidsanställning och behöver inte heller motivera varför en sådan anställning inte förlängs då den löper ut. Anställningen avslutas alltså genom att tiden i avtalet löper ut. Någon invändning om att det föreligger någon arbetsbrist kan inte arbetstagaren göra.

Har anställningen varat i mer än 1 år ska dock arbetsgivare som inte avser att förlänga visstidsanställningen minst 1 månad innan anställningstiden upphör berätta för arbetstagaren att visstidsanställningen inte kommer att förlängas. Arbetstagarens "rätt till besked" medför en rätt till skadestånd i de fall arbetsgivaren inte meddelat arbetstagaren i tid.

Robin HenningsonRådgivare