FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/11/2015

Visa registerutdrag

Hej! Jag ska beställa ett urdrag från belastningsregistret. Får jag öppna och kolla på det innan jag lämnar in det? Om jag ska visa det för flera arbetsgivare så måste jag väl få öppna det? Eller måste jag beställa flera stycken?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nu vet jag inte vad för jobb du söker, men bestämmelserna borde vara samma, eller liknande, oavsett verksamhet. Det finns mig veterligen inget krav på att brevet måste lämnas obrutet. Däremot ska det lämnas i original. Ett utdrag ska visas först när man fått tjänsten, alltså i slutet av anställningsprocessen vilket normalt innebär att man inte behöver visa det för flera. Lämnar man ett obligatoriskt registerutdrag (t.ex. till en skola) får inte skolan behålla utdraget.

Lawline RådgivareRådgivare