Vinna framgång mot flera vittnen?

Hej! Ihelg har jag blivit misshandlad av en annan tjej på en hemmafest. Vi var 4 personer i rummet. Dom andra två är hennes kompisar så jag misstänker att dom kommer prata ihop sig och hitta på en historia emot mig. Jag har blåmärken på halsen av strypgreoo och ett blåmärke på örat som spridit sig mot huvudet. Har även rivsår i ansiktet och några rivsår på halv/nacke också. Har även ett "vittne" som hört när en av killarna som var på festen erkänt hur allt gick till men inget mer än så. Tror du att jag har någon som helst chans även om dom skulle gå emot mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huruvida du skulle ha någon "chans" att vinna framgång med en anmälan är i princip omöjligt för mig att svara på. I en eventuell rättegång får (ska) rätten väga in samtliga omständigheter och beakta alla omständigheter som framkommit under förhandlingen. Bevisen ska vägas för och emot, är ett vittnes uppgifter motstridiga så får de mindre verkan än om vittnets historia stämmer överens med den övriga bevisningen, finns det läkarintyg på skador, en efterföljande chattkonversation eller en mobilfilm på händelsen spelar naturligtvis även det stor roll och så vidare.

Självklart är det möjligt att du vinner framgång med en anmälan, men hur stor den chansen är beror på samtliga omständigheter och i slutändan hur rätten uppfattar det. Det går därför inte går att sätta någon siffra eller liknande på hur stor chansen är.

Lawline RådgivareRådgivare