FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet13/06/2013

Vinkyl byggnadstillbehör?

Hej! Jag har en fråga angående fastighetstillbehör. Ett källarrum är inrett som en vinkällare, där har man en exklusiv vinkyl och en automatiskt temperaturregleringsanläggning (som både kan värma och kyla). Vad räknas dessa in som, byggnadstillbehör enligt 2:2 JB eller ej? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Frågan om ett föremål utgör fastighetstillbehör prövas i kronologisk ordning enligt JB 2 kap. D.v.s. först JB 2:1, därefter 2:2 och slutligen 2:3. I ditt fall aktualiseras inte fastighetstillbehören enligt 2:1 utan det är mycket riktigt byggnadstillbehör enligt 2:2 som kommer på fråga.

Lagtexten säger att föremålet ska vara ägnat för stadigvarande bruk vilket bestäms av en objektiv bedömning, vad som typiskt sett används stadigvarande.

I praxis har uttalats att vad som är ”på ett bestående sätt inrättat” ska anses utgöra byggnadstillbehör. Standardutrustning vid nybyggen utgör en utgångspunkt för den bedömningen. Har byggnaden anpassats för föremålet utgör det byggnadstillbehör. Detta är dock bara riktlinjer och en bedömning måste göras i varje enskilt fall. HD har i ett kritiserat fall beträffande en centraldammsugare uttalat att hänsyn ska tas till byggnadens allmänna standard. Med ledning av det fallet kan vinkylen eventuellt ses som byggnadstillbehör, förutsatt att den är ”på ett bestående sätt inrättad”. En utgångspunkt kan vara om ni själva kan flytta vinkylen eller om en specialist behövs. Detsamma gäller förstås även temperaturregleringsanläggningen. Utan att ha veta hur de är monterade vågar jag inte svara mer bestämt än så.

Vidare uppställs ett kongruenskrav i JB 2:4 som innebär att föremålet ska vara tillfört fastigheten av fastighetsägaren själv för att utgöra tillbehör till fastigheten.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare