FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/09/2014

Villkorlig dom, böter och samhällstjänst - dubbelbestraffning?

Hej. Jag har blivit dömd till villkorlig dom och böter och samhällstjänst. Nu har jag gjort min samhällstjänst. Har jag då "suttit" av mitt straff? Om jag skulle bli dömd för något annat brott under den tid den villkorliga domen gäller. Kan jag då få sitta av den villkorliga domen. Detta känns som dubbelbestraffning. Jag har ju gjort min samhällstjänst, denna har jag ju gjort i 90 timmar istället för fängelse. Men känns ju konstigt om jag skulle bryta mot den villkorliga domen få sitta av fängelse straffet. Då kunde jag ju hellre sitta av tiden i fängelse och komma ut helt fri.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förbudet mot dubbelbestraffning följer av rättegångsbalken 30 kap. 9 § och Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna. Det är något missvisande att det kallas förbud mot dubbelbestraffning då förbudet egentligen gäller att pröva samma sak två gånger. Att i en och samma prövning döma ut ett straff som är en kombination av flera åtgärder strider alltså inte mot förbudet, tvärtom är det mycket vanligt. Skulle du begå ett nytt brott kommer hänsyn inte bara tas till din villkorliga dom utan även till den samhällstjänst som du har utfört och de böter du har ålagts betala.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare