FrågaAVTALSRÄTTGåva14/11/2016

Villkorad gåva till bröstarvinge

En pappa har givit bort "sin egen" bostadsrätt till sin dotter som gåva och som ska behandlas som enskild egendom. I familjen finns två barn till. Pappan är frånskild och har dessa tre bröstarvingar. Han vill hjälpa sin dotter under en tre års period. Han bor annanstans och hon betalar endast avgiften till föreningen. Pappan har inga lån på bostadsrätten. Så inga räntor betalas.

Eftersom en gåva ska registreras hos Skatteverket utgår jag att det finns ett gåvobrev mellan dotter och pappan. Bröderna har inte sett detta gåvobrev. Men nu vill systern att bröderna ska skriva under en överenskommelse. I överenskommelsen står det att bostadsrätten har givits till dottern i gåva 2016-04-20. Vidare står det att systern som längst får bo där i tre år och om pappan avlider innan så ska dottern inom ett år sälja bostadsrätten till högstbjudande på marknaden och att det ska delas lika på de tre barnen. Hon vill ha avdrag för sin tvättmaskin som hon införskaffat. Men om pappan lever så ska han få tillbaka bostadsrätten i gåva av sin dotter efter treårsperioden..

Kan man villkora gåvan på detta sätt?

Hur ska bröderna skydda sig ifall systern inte gör rätt för sig?

Vad ska bröderna tänka på att få med i överenskommelsen?

Systern ska bo i lägenheten i tre år med två barn utan att betala några räntor.

Tack snälla på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget i lagen som begränsar en gåvogivares rätt att ställa upp villkor för gåvan, så detta arrangemang är tillåtet. Det man skulle kunna tänka sig är att villkor som inskränker gåvotagarens nyttjanderätt skulle kunna anses som oskäliga och ogiltigförklaras av en domstol om det blir en tvist. Gåvor ska inte registreras hos skatteverket, förutom när det gäller gåvor mellan makar.

Om det inte framgår av gåvobrevet att gåvan inte utgör förskott på arv så kan bostadsrätten komma att ses som förskott, det är dock svårt att säga hur en domstol skulle se på saken eftersom gåvan är begränsad i tiden, och ev. villkorad med framtida försäljning, osv. Om gåvan vid pappans bortgång skulle ses som förskott på arv så kommer dottern antingen ärva mindre eller inget alls, eftersom man räknar av bostadsrättens värde från hennes arvslott (se 6 kap. 1 § Ärvdabalken(ÄB)). Hennes bröder kan då inte göra anspråk på något värde i bostadsrätten, dottern är inte skyldig att betala tillbaka ett ev. överskott till dödsboet om hennes arvslott visar sig vara mindre än gåvans värde (se 6 kap. 4 § ÄB).

Om gåvan inte ses som förskott på arv kommer hon äga bostadsrätten precis som innan pappans bortgång, utan krav på att återlämna den.

Villkoren som dottern vill skriva avtal med sina bröder om skulle även kunna vara intagna i gåvobrevet, och är då bindande för dottern. Eftersom gåvan gäller mellan dottern och pappan skulle bröderna ev. kunna vidta åtgärder endast om de blir dödsbodelägare (de själva är ju inte part i avtalet på annat sätt) om villkoren inte uppfylls, (se 18 kap. 1 § ÄB).

Om bröderna inte skulle bli dödsbodelägare och dottern inte uppfyller villkoren i gåvobrevet kan bröderna inte göra någonting. Därför är det en klok idé att de skriver ett avtal med sin syster om detta, eftersom bröderna då har möjlighet att stämma sin syster i domstol om hon inte uppfyller sin del av avtalet.

Jag råder bröderna att kontakta en jurist för att få hjälp att skriva ett säkert avtal.

Hoppas du har fått klarhet i din fråga!

Mvh,

Rebecca AxelssonRådgivare