Villkorad gåva

Jag ämnar genom gåva ge min fru 90% av äganderätten till vår bostadsrätt och behålla 10% själv efter det. I gåvan kommer det att anges att jag har rätt att nyttja gåvan under min livstid. Om vi även gör dessa 90% till hennes enskilda egendom, vad händer då i det fall hon avlider? Gäller då nyttjanderätten fortfarande när det blir vår dotter som ärver den enskilda egendomen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Om det är så att din fru avlider och din dotter i och med detta ärver henne, träder hon in i din frus ställe. Detta betyder alltså att om din fru fått en villkorad gåva från dig, gäller villkoren även gentemot din dotter. Du har alltså nyttjanderätt under din livstid om det är så villkoren kring gåvan är statuerade.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare