Villkorad arvsrätt

A som saknar bröstarvingar har i testamente förordat att all hans kvarlåtenskap skall gå till B, C och D att fördelas lika dem emellan. I det fall t.ex. C redan har avlidit när A avlider går ju C's del normalt till C's arvingar. Kan man ändra på detta genom att skriva: "Om någon av ovan nämnda arvingar avlidit skall den avlidnes del av kvarlåtenskapen tillfalla de övriga att fördelas lika mellan dem." ?

Lawline svarar

Hej,

Ja, det stämmer. A har inga skyldigheter gentemot C:s arvvingar, så din föreslagna formulering skulle vara giltig.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare