FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal20/07/2016

Villkora fastighetsköp

Kan man vilkora ett fastighetsköp. Ex: att fastigheten inte får överlåtas till annan köpare eller styckas upp inom 10 år?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst måste köpeavtalet innehålla de formkrav som ställs upp i 4 kap. 1 § jordabalken (JB) för att vara giltigt. Köpeavtalet måste innehålla uppgift om köpeskillingen, överlåtelseförklaring, köpobjekt samt båda parternas underskrift.

Vidare enligt 4 kap. 3 § 1 st. 3 p. JB så är ett villkor som exempelvis stadgar att fastigheten inte får överlåtas till en annan köpare eller styckas upp inom 10 år fullt giltigt, men endast om villkoret är intaget i köpehandlingen. Villkoret kan alltså inte vara muntligt, det måste vara skriftligt och finnas i köpehandlingen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare