FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/11/2016

Villkor vid gåva av fastighet

Kan man skänka en fastighet med krav på att den inte får belånas eller säljas så länge den tidigare ägaren lever?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Ja det kan man. Enligt Jordabalken (1970:994) (förkortas JB) 4 kap 29 § (se JB 4 kap 3 §) kan man vid gåva av fast egendom (fast egendom = fastighet) ha som krav att fastigheten inte får säljas vidare eller belånas. Om det rör sig om köp ( ett så kallat oneröst förvärv) är det inte lika självklart att ett sådant villkor i samband med köpet håller sig. Men vid gåva (benefikt förvärv) är ett överlåtelseförbud giltigt mot såväl gåvotagaren som mot tredje man, under förutsättning att uppställda formaliteter iakttas. Sådana formaliteter är att överlåtelseförbudet behöver tas in i gåvoavtalet för att vara giltigt. Om så har skett får det obligationsrättslig verkan vilket betyder att det är bindande mellan parterna.

Här är lite övrig information om överlåtelseförbuds verkningar vid gåva:

Om överlåtelseförbudet dessutom antecknas i fastighetsregistrets inskrivningsdel, enligt JB 20 kap 14 §, hindrar det att en tredje man som förvärvar fastigheten i strid med överlåtelseförbudet gör ett godtrosförvärv, eftersom hen då inte kan åberopa sin eventuella goda tro, JB 18 kap 8 §. Enligt Utsökningsbalken (1981:774) 5 kap 5 § 1 st. medför överlåtelseförbud vid gåva att den bortgivna fastigheten inte får utmätas för gåvotagarens skulder. Inte heller ingår fastigheten i gåvotagarens konkurs (om gåvotagaren skulle hamna i en sådan), Konkurslagen (1987:672) 3 kap 3 §.

Svaret på din fråga är att man kan skänka en fastighet med villkor om att den inte får belånas eller säljas så länge den tidigare ägaren lever och för att vara giltiga ska dessa villkor skrivas in i gåvoavtalet.

Hoppas du känner dig klarare över rättsläget!

Med Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare