Villkor i testamente

Gift, 5 barn (varav 2 särkullbarn). Om mina 2 särkullbarn hävdar sin rätt att få ut sin laglott direkt, vill jag att de endast ska få ut sin laglott, inte testamentslott. I den händelse de avvaktar med sitt arv till dess att min maka avlider så ska de erbjudas både laglott och testamentslott. Detta som en sporre för att avvakta.

Detta för att i högre grad säkerställa min hustrus fortsatta leverne, och kanske inte ska påverka hennes boende eller övrig ekonomi.

Är detta möjligt?

Claes

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är definitivt möjligt! Det du behöver göra är att upprätta ett testamente där du skriver ner din vilja som du nämnde ovan. Glöm inte formkraven för testamente: se här.

Lycka till! Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare