Villkor i testamente

Min man har en dotter sedan tidigare. Jag har övertagit mina föräldrars landställe. Vi har äktenskapsförord på det. Nu vill jag säkerställa att våra två gemensamma barn ärver landstället om jag dör. Därför vill jag göra ett nytt äktenskapsförord där det ingår att vid min död ärver våra barn landstället inte min make. Hur gör jag då?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vill du reglera ett framtida arv av din egendom så rekommenderar jag dig att skriva ett testamente, där det tydligt framgår att du vill att ditt landställe ska tillfalla dina barn vid arvskiftet. Jag rekommenderar dig också att skriva att dina barn ska ärva sommarstället som "enskild egendom" för att hindra att det blir föremål för en bodelning om ett av dina barn separerar från sin partner. I övrigt är det viktigt att tänka på att ditt testamente uppfyller alla formkrav i ärvdabalkens tionde kapitel för att testamentet ska vara giltigt. För att vara helt säker på att ditt testamente rent juridiskt speglar din vilja så rekommenderar jag att du tar hjälp av en jurist vid upprättandet.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Louise EskesenRådgivare