VIllkor i testamente

Hej! Jag är 21 vilket kan vara tidigt att skriva ett testamente, men min fråga gäller om man i Sverige får ställa krav på mottagaren av testamenterade ekonomiska medel? T ex "Innehavet får endast realiseras om X avslutar sin nuvarande utbildning" eller liknande.

Lawline svarar

Tack för din fråga till Lawline.
Det stämmer, du kan införa ett villkor i testamentet då detta ska spegla din yttersta vilja. Infrias inte dina förutsättningar, realiseras inte innehavet.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare