Vill säga upp andrahandshyresgäst p.g.a. att hans flickvän flyttat in utan tillstånd.

Jag hyr ut min lägenhet i andra hand. Nu har min hyresgästs flickvän flyttat in utan mitt tillstånd. Kan jag få ut min andra hands gäst p.g.a. detta? Hur snabbt kan jag få det? Jag vill inte att de ska bo flera stycken i min lägenhet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om uthyrning av bostad finns reglerat i 12 kap. JB som du hittar här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM. Vad gäller s.k. "inneboende" eller att rymma in ytterligare en person i en lägenhet gäller enligt 12 kap. 41 § JB att hyresgästen har rätt att inrymma utomstående personer i lägenheten såvida det inte medför men för hyresvärden. Kapitlet är även tvingande till hyresgästens förmån och går inte att avtala bort mot hyresgästens vilja, 12 kap. 1 § 5 st. JB.

Din andrahandshyresgäst har alltså rätten på sin sida att inrymma ytterligare person i lägenheten mot din vilja om det inte medför men.

Besittningsskyddsreglerna gäller inte till förmån för andrahandshyresgäster om hyresförhållandet varat kortare än två år i följd, 12 kap. 45 § 1 p. JB, vilket innebär att du i så fall kan säga upp hyresgästen med beaktande av den uppsägningstid ni överenskommit om, alternativt de lagstadgade tre månader om ni inte överenskommit om längre uppsägningstid och det är fråga om uthyrning på obestämd tid, 12 kap. 4 § p. 1 JB.

Att inrymmandet av en ytterligare person skulle innebära men enligt 12 kap. 41 § JB torde nog vara svårt för dig att bevisa, men om du skulle kunna bevisa det och påpeka detta för hyresgästen varvid han inte vidtar rättelse skulle hyresrätten kunna bli förverkad (12 kap. 42 § 4 p. JB) och då kan hyresavtalet genast upphöra att gälla, 12 kap. 6 § JB. Detta blir dock troligen en krångligare väg att gå, och lättast är det nog för dig att säga upp hyresgästen om ni har ett hyresavtal på obestämd tid (det kan bli svårare om det är för bestämd tid).

Hoppas detta var till någon hjälp,

mvh

Rådgivare