Vill få betalt

Hej, jag har haft ett fondkonto som min mamma gjorde till mig när jag var liten och sparat pengar på. I förtroende har hon och jag lånat mellan 11-12 tusen från kontot till min pappa och har fortfarande inte fått tillbaka pengarna banken sa att jag skulle kontakta juridik eller polis och jag testar med juridik först.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om det ej fungerar att prata med din pappa om att få pengarna tillbaka så kan du ansöka hos Kronofogden om en betalningsförläggande och verkställighet. Men för att du ska kunna ansöka om dessa så måste förfallodagen för skulden ha passerat. Har ni ej bestämt när din pappa ska betala tillbaka skulden så kan du ansöka hos tingsrätten istället. Hur du gör en stämningsansökan hos tingsrätten finner du här:

http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare