FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/10/2017

Vilket värde på fritidshus som ska gälla vid bodelning

Hej!

Värdering av fritidshus vid bodelning 4 år efter skilsmässan.

Hur beräknas värdet på fritidshuset vid en bodelning?

Fritidshuset köptes av mig 2003 för 200000 kr.

Vi har kostat på huset under den tiden ca 10000 kr i ommålning, tapet och enklare renovering.

Efter skilsmässan 2013 flyttade jag dit och har sedan dess renoverat och byggt ut för ca 500000 till ett permanentboende.

Det finns en värdering gjord av min bank 2014 till 400000 kr, då är huset påkostat ca 185000 kr (inkl arbetskostnad.

Vad är värdet som skall tas upp i bodelningen???

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller vid skilsmässa regleras i äktenskapsbalken (ÄktB nedan). För att bestämma vilken på egendom som ska ingå i bodelningen har man i ÄktB 9 kapitlet 2 § första stycket ställt upp en regel. Denna stadgar att den egendom man ägde vid när talan om skilsmässa väcktes ska ingå i bodelningen. Detta innebär att huset ska ingå i bodelningen eftersom det ägdes inom äktenskapet. Värdet som ska tas upp i bodelningen är dock husets marknadsvärde vid tidpunkten för själva bodelningen. Således ska husets värdeökning beaktas. Eventuella tillägg till huset ska även ingå om de utgör en del av själva huset och inte separat egendom.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare