Vilket värde har ett hus när det ges som förskott på arv?

Hej Vi är 4 vuxna syskon Min mor vill ge hennes sommarhus i ett gåvobrev till en av mina syskon, som ett förskottsarv.Vi har därför gjort en värdering från två skilda mäklare. Mitt syskon säger att det är taxeringsvärdet som skall ses som förskott, men jag menar att det är marknadsvärdet minus omkostnader. (värdering, stämpelavgift eller vad det nu kan vara) Försökt läsa mig till detta, men känner mig osäker på vad Skatteverket skriver? Kan man överlåta till under marknadsvärdet? Med vänlig hälsning Karin

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förskott på arv regleras i 6 kapitlet, ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K6). 6 kap. 3 § ÄB säger att förskottet ska beräknas efter egendomens värde vid gåvotidpunkten. Det finns ingen närmare beskrivning av detta i lagtexten, däremot kan vi vända oss till förarbeten (som är skrivet av lagstiftaren och används som vägledning i hur lagen ska tolkas). I proposition 2004/05:25 s. 24 säger regeringen att "man normalt torde ha att anteckna marknadsvärdet eller det verkliga värdet". Alltså ska förskottet beräknas utifrån fastighetens marknadsvärde.

Det du har läst på skatteverkets hemsida låter som en annan situation. Nämligen om ditt syskon skulle ha betalat något för sommarstugan. Det går nämligen inte att sälja en fastighet för ett pris under marknadsvärdet, utan då ses mellanskillnaden som en gåva. Alltså, skulle ditt syskon betala 300 000 kr för en fastighet som har ett marknadsvärde på 500 000 kr, skulle de resterande 200 000 kr ses som ett förskott på arv. Det går alltså att överlåta en fastighet under marknadsvärdet, men då ses det som en gåva.

Hoppas detta var till hjälp!

Molly MalmRådgivare