FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/04/2017

Vilket straff kan jag få?

Hej blev tagen med lite mindre än 1 gran kokain å hadde det i blodet å så har jag erkänt 12 tidigre köp på 1 år har familj å fast jobb e straffad för en rattfylla för 6 årsen undrar lite va straffet kan bli

Lawline svarar

Hej!

Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Att förutse vilken påföljd du kan få pga dina brott är svårt, speciellt när jag inte har alla omständigheter. Jag kan därför inte uttala mig om vad du riskerar att dömas till för påföljd. Vid påföljdsbedömningen kommer domstolen att ta hänsyn till din tidigare brottslighet. Detta kan leda till att du får ett strängare straff om domstolen anser att du återfallit i liknande brottslighet som den du tidigare ägnat dig åt. Detta innebär att din tidigare brottslighet kan leda till att ditt straff blir strängare, samt att det talar för att du kommer att få fängelse som påföljd.

Jag kan alltså inte uttala mig om vilket straff du kommer att få, men jag hoppas mitt svar varit till någon nytta!

Sofia HolgerssonRådgivare