Vilket skydd har uthyrda arbetstagare?

Vilka rättigheter har en person från ett bemanningsföretag på den arbetsplats den har uppdrag på? Har arbetsplatsen överhuvudtaget någon skyldighet gentemot den arbetande?

Anledningen till min fråga är ett fall där en person från ett bemanningsföretag efter 1 ½ dag inte fått fortsätta sitt uppdrag på den arbetsplats där personen var inhyrd. Orsaken sas vara att personen ifråga verkat "oengagerad". Uppdraget var på drygt fyra månader och inleddes med två månaders utbildning då personen skulle sitta bredvid erfaren personal och lära sig. Kan en kund till ett bemanningsföretag göra så utan mer grund för ev missnöje?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar!

Är man anställd på ett bemanningsföretag är det just det man är och alltså inte hos det företag som man sedan "arbetar" hos. Detta innebär att de skyddsregler som annars gäller om uppsägning pga arbetsbrist/personliga skäl inte träder in i förhållandet mellan kunden och den uthyrda arbetstagaren.

Jag hoppas detta svarade på din fråga!

Gabriella LundqvistRådgivare