Vilket pris gäller för en vara jag beställt men ännu inte mottagit; priset jag beställt varan för, eller det nya meddelade reapriset?

Hej!

Den 13 februari 2018 beställde jag en trädgårdspaviljong på nätet till ett pris av 13.895:- kronor.

Leveranstid: 5 - 6 veckor.

Samma dag (2018-02-13) fick jag också en beställningsbekräftelse från leverantören.

Ser nu att paviljongen för närvarande är på rea, minus 10 % = nytt pris 12.506:- kronor.

Gäller t o m den 1 april 2018.

Vid leveranstid 5 veckor borde paviljongen levereras runt den 20 mars 2018.

Vid leveranstid 6 veckor borde paviljongen levereras runt den 27 mars 2018.

Vilket pris gäller?

Priset som gällde vid beställningen och som står på beställningsbekräftelsen (13.895:- kronor)

eller

reapriset som gäller vid leverans före den 1 april 2018?

Supertacksam för svar! Kommer att ringa leverantören imorgon men vill gärna veta förutsättningarna.

Med vänlig hälsning

C. Kvant

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

En köpare och en säljare som ingått ett avtal är bägge bundna att följa innehållet (såsom priset som gällde vid tidpunkten för köpet)

Vid ett köp så ingås ett avtal mellan säljaren och köparen, och det som gäller är de avtalsvillkor som finns vid just tidpunkten för köpet. Som jag förstått dig var priset på trädgårdspaviljongen 13.895 kr när du ingick köpet och därför är det också det priset som gäller i avtalet mellan dig och säljaren. Det priset var ett av köpevillkoren som du accepterade genom att göra din beställning. Det styrks också av det som stod på bekräftelsen du mottog.

Att det nu finns ett reapris på samma modell av trädgårdspaviljong som du tidigare beställt är ett villkor som gäller för nya köpare från och med den dag de meddelade detta nya pris. Det gäller alltså inte för köpare som ingått köpavtal under tiden innan de satte ut detta reapris.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare