Vilken summa skall betalas om man löser ut särkullbarn ur en villa vid arv?

Min man avled i januari i år.Vi var gifta har gemensamma barn 12,15 och 19 år,ett särkullbarn.Vi hade äktenskapsförord som säger att jag har inte giftorätt efter min makes egendom.Egendomen är en villa som idag är värd 4 800 000 lånefri.

Min fräga är- Hur räknar man summan mellan de 4, för jag vill lösa ut särkullbarnet och vill veta hur mycket ska jag betala till honom?

Jag hörde att man räknar fastighetsvärde minus skatt minus mäklarkostnader och sedan delad på 4.Stämmer detta?I så fall var i lagstiftningen kan jag hitta detta ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Att du inte hade någon giftorätt i makens egendom innebär att all hans egendom var "enskild"; detta innebär i det här fallet i praktiken att all din mans egendom går vidare direkt till arv (7 kap. 1-2 §§ och 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230). I ditt fall innebär det ingen större skillnad, eftersom era gemensamma barns arv först går via dig (3 kap. 1 § Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K3).

Det blir dock, som du säger, så att särkullbarnet har rätt till sin fjärdedel redan nu. När man skall lösa ut särkullbarnet (och detta sker "vid arvet", så att säga), är det vanligt att man gör den beräkning du nämner. Det finns ingen direkt lagparagraf som säger att man skall göra på det sättet, men det är både vanligt mycket logiskt. Om villan skulle säljas och alla arvingar (i praktiken du och särkullbarnet) delade på pengarna, skulle ju först både skatt och mäklarkostnader med mera behöva betalas. Skatten skulle beräknas som ungefär 4800000 kr minus det din make köpte villan för (omkostnadsbeloppet) enligt 44 kap. 13 § Inkomstskattelagen (https://lagen.nu/1999:1229#A7). När man har ärvt något, "ärver" man också omkostnadsbeloppet.

Om ni gjorde på det sättet att särkullbarnet behöll 25 % av villan och du 75 % och ni senare sålde den, skulle ni förstås få betala en del av skatten och en del av mäklarkostnaderna var. Om därför särkullbarnet fick 1200000 kr nu och inte behövde skatta eller betala mäklarkostnader senare, skulle han förstås ha fått "för mycket". Lösensbeloppet bör ju vara vad han hade fått om ni först hade sålt fastigheten. Därför finns det goda skäl att dra av skatt och mäklarkostnader från summan du skall lösa ut honom för, precis som du skrev.

Hoppas att jag besvarade frågan!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare