FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/10/2016

Vilken summa är rimlig att begära i ersättning för sveda och värk?

Hur mycket är rimligt att begära i skadestånd vid fallolycka över en ca 50 hög tredimensionell geometrisk figur som placerats på ett torg där man går mot allmänna kommunikationer?

Skadan som uppstod var en armbågsfraktur som opererades med skruvar och metalltråd. Sjukskrivning i minst 6 veckor. Alla kostnader som uppstod tar arbetsgivarens försäkring, det hände under arbetstid.

Skadeanspåket ska ställas till kommunen som måste vara ansvariga för "konstverket".

Vad är en rimlig summa att begära för sveda och värk?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om man driver en fråga om skadestånd i domstol tittar domstolen på Trafikskadenämndens tabeller för att bestämma skadeståndets storlek. Det är därför bra att titta i tabellerna för att komma fram till vilken summa som är rimlig att begära. Trafikskadenämndens tabeller hittar du här: Trafikskadenämndens ersättningstabeller

Ersättning för sveda och värk avser ersättning för personligt fysiskt och/eller psykiskt lidande under akut sjuktid. Akut sjuktid pågår fram tills att den skadelidande har tillfrisknat och ersättning lämnas normalt i förhållande till sjukskrivningens omfattning. Ersättningen brukar bestämmas när den skadelidande tillfrisknat, när man vet hur lång tid sjukskrivningen varade.

Vid beräkningen av ersättningen bedöms skadan som antingen "svår skada" eller "annan skada". Av den information du lämnat i din fråga tror jag att din skada skulle räknas som "annan skada". Då blir ersättningen som du kan begära 4 000 kr per månad under tiden som du varit inlagd på sjukhus (ca 133 kr/dag) och 2 400 kr per månad (ca 80 kr/dag) under den del av sjuktiden som du inte vårdats på sjukhus.

Vilken summa som är rimlig att begära beror alltså på hur länge du var inlagd på sjukhus samt hur länge din sjukskrivning pågår.

Hoppas du är nöjd med svaret, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare