FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/02/2018

Vilken roll spelar lagfarten för äganderätten? Hur kan en hälftenägare av en fastighet tvinga den andra hälftenägaren att sälja sin andel?

I detta fall ska kanske en ny sambo flytta in hos den som bor i huset och han som bor i huset äger halva lagfarten. Det är alltså hans ex-sambo som fortfarande efter 14 års separation står på halva lagfarten. Hon kan väl inte komma med några anspråk på egendom efter så lång tid? Bodelningstiden är ju över för länge sen.

Frågan är alltså om en eventuell ny sambo kan få ta över halva lagfarten utan ex-sambons tillstånd? Hur kan detta göras rent praktiskt? Hon vill inte lämna ifrån sig halva lagfarten, men har hon rätt att behålla den hur länge som helst?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om den nya sambon kan ta över den gamla sambons andel av fastigheten.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Har den gamla sambon bara en lagfart, men äger inte fastigheten, finns inget problem. Den gamla sambon kan inte styra över fastigheten då.

Äger den gamla sambon halva fastigheten finns ett alternativ att tvinga den gamla sambon att sälja sin andel. Den ena ägaren av fastigheten kan ansöka hos tingsrätten att fastigheten ska säljas på en offentlig auktion.

Lagfart och äganderätt

En lagfart är ett bevis på att den som innehar lagfarten äger en fastighet (jämför 20 kap. 1 § första stycket jordabalken (JB)).

Vem som äger en fastighet avgörs på andra omständigheter. De som äger fastigheten kan t.ex. vara de som köpte den från säljaren.

Som jag tolkar din fråga menar du att den gamla sambon inte bara innehar halva lagfarten utan även äger halva fastigheten.

Det finns inget problem om det istället vore så att den gamla sambon inte äger fastigheten, utan bara innehar halva lagfarten. Den gamla sambon har då inget anspråk på fastigheten.

Spelar tiden någon roll?

Det är i princip inte relevant hur lång tid som gått. Äganderätt försvinner inte bara för att lång tid har gått.

Det finns undantag från denna princip (se vidare, t.ex. 16 kap. JB), men jag kan inte se att något vore relevant för ditt fall.

Kan den nya sambon ta över halva fastigheten utan vidare?

I princip kan den nya sambon inte tvinga till sig den gamla sambons andel av fastigheten.

Det finns dock ett alternativ som kan åstadkomma ett sådant beslut. Den ena ägaren kan ansöka hos tingsrätten att fastigheten ska säljas på en offentlig auktion (6 § samäganderättslagen). Detta förutsätter dock att han och den gamla sambon inte har avtalat bort möjligheten att påkalla auktion.

På auktionen kan han och den nya sambon gå samman och köpa hela fastigheten, och därmed få bort den gamla sambon.

Observera dock att auktionen är offentlig. Det finns därför en risk att någon utomstående försöker att köpa upp fastigheten.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med samägande av fastighet är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare