FrågaFAMILJERÄTTGod man30/12/2017

Vilken kommun ska förvaltare ha kontakt med?

Min mor har blivit kraftigt försämrad i sin demens. Jag och min bror är ense att jag ska ansöka hos Tingsrätten som förmyndare då jag har mesta ansvaret och möjlighet att hjälpa henne.

Jag har även fullmakt på banken att sköta hennes ekonomi.

Min fråga är vilken kommun ska förmyndaren ha kontakt med när vi bor i olika kommuner?

Mvh dotter

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Idag kan man bara bli förmyndare för personer under 18 år. När en myndig person behöver hjälp att sköta sin ekonomi och situation kallas den hjälpande personen god man eller förvaltare, beroende på hur ingripande hjälp personen behöver. En person som får en god man eller förvaltare kallas huvudman.

Att få en god man innebär ett mindre ingrepp i huvudmannens integritet än vad en förvaltare gör.

I varje kommun finns en överförmyndare eller en överförmyndarnämnd. Överförmyndaren ska se till att gode mannen eller förvaltaren sköter sina uppgifter. Gode män eller förvaltare står under uppsikt av överförmyndaren i den kommun där huvudmannen bor.

I ditt fall innebär det att du som förvaltare eller god man ska ha kontakt med överförmyndaren i din mors kommun.

Du kan läsa mer om gode män och förvaltare i 11 kap. föräldrabalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare