Vilken egendom erhåller efterarvingarna?

Hej. Jag och min fru ska skriva ett gemensamt inbördes testamente, alternativt varsitt testamente. Vi har inga barn och ska testamentera merparten till varandra men viss del ger vi till våra syskonbarn. Hon ska ärva min sommarstuga med fri förfoganderätt, med villkor att om hon efter min död vill sälja den ska hon först erbjuda mina brorsbarn att köpa den. Om jag nu testamenterar stugan till min maka, kan jag ändå i mitt, eller vårt, testamente bestämma att då hon dör ska stugan gå till mina syskonbarn? Vad gäller övrig kvarlåtenskap som ska gå till våra syskonbarn efter den efterlevandes död, fördelas det utifrån vad som är vår enskilda egendom enligt äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej!

Vid efterlevande makes död ska i första hand vardera makes arvingar erhålla egendom som tillhört den make de ärver efter, 3:5 ärvdabalken (ÄB). Det innebär att om sommarstugan finns kvar när din fru avlider och hon inte testamenterat om den så ska den tillfalla dina efterarvingar. Det är dock inget absolut skydd för efterarvingarna, då efterarvet är en ideell andel. Det innebär att efterlevande maka kan testamentera bort egendom som hen ärvt med fri förfoganderätt, så länge efterarvingen får ut egendom till ett värde som motsvarar efterarvsandelen. För att förhindra det kan du i ert/ditt testamente föreskriva att just sommarstugan ska gå i efterarv till dina syskonbarn, ett efterarvslegat. Då kan inte din fru testamentera bort sommarstugan, utan den kommer gå i efterarv till dina efterarvingar.

Dock kan efterlevande maka under sin livstid disponera över fastigheten, t.ex. genom att sälja den. Det problemet kan ni dock lösa genom att i testamente förskriva om förköpsrätt för dina syskonbarn, så som du nämner att ni ska göra.

Även för övrig egendom som din fru ärvt med fri förfoganderätt gäller principen i 3:5 ÄB, att efterarvingarna i första hand ärver det som tillhört respektive arvlåtare, så länge det finns egendom från dig kvar och din fru inte testamenterat bort den.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare