FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/08/2017

Vilken egendom är giftorättsgods?

Hej! Jag flyttade in i min makes hus för 14 år sedan,han står på lagfarten. Han är även delägare i ett företag. Vi har varit gifta i 7 år och ska nu skiljas. Har jag någon giftorätts i huset och företaget?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas genom bodelning där makarnas giftorättsgods ska ingå (9 kap. 1 § äktenskapsbalken och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Som huvudregel är alltså all egendom, även sådan som ägdes av den ene maken före äktenskapet, giftorättsgods. Detta innebär att du har giftorätt i din makes hus och i hans företag.

Om egendomen är enskild finns dock ingen giftorätt. Det finns ett antal situationer när egendom kan bli enskild (se 7 kap. 2 § äktenskapsbalken för en fullständig uppräkning). Genom ett äktenskapsförord kan makarna komma överens om att viss egendom eller all egendom ska vara enskild (7 kap. 2 § 1 st. 1 p. äktenskapsbalken). Har egendomen erhållits genom gåva från någon annan kan gåvan också anses vara enskild egendom om gåvogivaren har föreskrivit detta i t.ex. ett gåvobrev (7 kap. 2 § 1 st. 2 p. äktenskapsbalken). Utan att veta mer om hur din make förvärvade huset och företaget kan jag dock inte svara på huruvida denna egendom är enskild eller inte.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare