FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/01/2018

Vilka regler gäller för reklamation vid ett köp mellan två företag?

Är det samma reklamationsregler för företag som för privatpersoner ?

Har levereratr felaktig reservdel och företaget kräver ersättning för extra kostnader för tekniker

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp mellan två företag eller två privatpersoner gäller köplagen, här. Vid köp mellan en privatperson och ett företag gäller istället konsumentköplagen, här. Lagarna skiljer sig från varandra på så sätt att konsumentköplagen ger ett större skydd för köparen än vad köplagen gör. (se 1 § konsumentköplagen och 4 § köplagen)

I ditt fall är det köplagen som gäller. Företaget som köpt din reservdel måste då reklamera felet inom skälig tid, dvs några dagar efter det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamationen måste ske inom två år, annars går rätten att reklamera förlorad. (se 32 § köplagen)

Företaget har rätt att åberopa vissa åtgärder, om de har reklamerat i tid. Som exempel kan nämnas omleverans eller hävning. De kan även kräva skadestånd för s.k. direkta förluster, vilket de extra kostnaderna för tekniker får anses vara. Företaget har alltså rätt att kräva ersättning för dessa kostnader. (se 34-39 §§ och 40 § köplagen)

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare