Vilka rättigheter har en bostadsrättsinnehavare med störande grannar?

Hej,

Jag bor i en bostadsrätt och har sedan en tid tillbaka haft problem med störningar från den närmsta grannen. Det rör sig om en medelåldersman som spelar väldigt hög musik sent in på nätterna, tidigt på morgonen eller under flera timmar. Under den här perioden kan jag inte se på tv, då jag inte hör tack var grannens oljud, jag kan inte heller ha gäster över då våra samtal störs, kan inte sitta i lugn och ro i mitt eget vardagsrum. Även min sömn påverkas stort av detta men det är också psykiskt påfrestande.

Min förening vill inte riktigt känna till problemet då jag "är den enda som klagat", kan bero på att jag är den enda som har rum vägg i vägg med honom. Det har varit uppenbart för mig att han i majoriteten av tillfällena varit alkoholpåverkad, vilket även min bostadsrättsförening bekräftat de gånger de kontaktat honom gällande störningarna. Enligt föreningen ska grannen även ha någon form av funktionsnedsättning, dock kan han sköta sitt arbete, betala räkning mm utan någon form av hjälp.

Jag har spelat in videos, noterat alla de tillfälle då jag blivit störd vilket är flera gånger i månaden, trots detta får jag inget stöd ifrån min bostadsrättsförening. De tycker att jag ska bita ihop eller flytta.

Är detta verkligen rimligt? Har jag inga rättigheter?

Tusen tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I och med att du bor i en bostadsrätt blir reglerna i Bostadsrättslagen tillämpliga. Det finns ingen regel i lagen som reglerar när på dygnet det måste vara tyst. Det finns dock regler som stadgar att man inte får bete sig hur som helst när man är bostadsrättsinnehavare. I 7 kap 9 § Bostadsrättslagen föreskrivs att bostadsrättshavare är skyldiga att inte utsätta de som bor i omgivningen för störningar. De störningar och oljud som du beskriver tolkar jag som tillräckliga för att vara sådana störningar som avses i 7 kap 9 § Bostadsrättslagen. Därför har du redan genom detta en rätt att skicka in klagomål till din förening. Viktigt att nämna i detta sammanhäng är att störningarna måste vara av en viss grad och inte endast förekomma vid enstaka tillfälle. I din fråga verkar det dock som att störningarna har skett vid ett flertal tillfällen och att din bostadsrättsförening är medvetna om problemen men att de inte vidtar tillräckliga åtgärder.
Enligt 2 st i 7 kapitlet 9 § Bostadsrättslagen är föreningen vid störningar skyldig att
1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör och,
2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.

En bostadsrättsinnehavare är även skyldig att följa föreningens stadgar enligt 7 kap 9 § Bostadsrättslagen. Om dessa stadgar innehåller regler om när det ska vara tyst i området är din granne således skyldig att följa dessa regler. Därför rekommenderar jag dig att se efter om det finns några regler i era stadgar som regler vilka tider på dygnet som det ska vara tyst.

Sammanfattningsvis har du alltså rätt att klaga på dina grannar om de beter sig på ett sätt som är störande och gör så att du inte trivs i din bostad. Jag skulle rekommendera dig att försöka en sista gång med föreningen och be föreningen åtgärda problemet eftersom de har en skyldighet att göra detta. Om föreningen därefter fortfarande inte vill ta itu med problemet rekommenderar jag dig att ta kontakt med hyresnämnden som då kan medla i tvisten.

Om du behöver ytterligare rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:
- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Simon RydbergRådgivare