FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/03/2018

Vilka länder kan jag resa till utan att riskeras att överlämnas till Sverige

Hej,

I September 2015 utförde polisen en husransakan i min lägenhet.

Orsaken till detta var att tullen beslagtagit 3 paket med sammanlagt ca 200 gram amfetamin som skickats till mig ifrån Tyskland.

I samband med husransakan hittade man även diverse narkotika, dock inga större mängder. Har aldrig tidigare blivit straffad.

Vid förhör nekade jag till anklagelserna om narkotika smuggling. Efter det så har jag

befunnit mig utomlands och har ej kunnat blivit delgiven.

I Oktober så vart jag häktad i min frånvaro. Har under den tiden rest in och ut ett flertal gånger i länder som har

utlämningsavtal med Sverige men har ej varit några problem. Dock är dessa länder utanför Europa. Sä det

jag undrar är vilka länder jag skulle kunna att riskeras och omhändertas vid en eventuell inresa?

Vad skulle skillnaden kunna bli i mitt fall rent praktiskt om jag skrev under en delgivelse?

I ett delgivningskvitto jag fick hemskickat stod det "Utevarohäktningen har ännu inte

verkställts" Vad menas med detta? och vad kan hända samt leda till att/om den verkställst?

Får ursäkta att det vart mer än en fråga. Det viktigaste är naturligtvis att få reda på vilka länder jag kan omhändertas i då jag är häktad i

min frånvaro, men jag vore givetvis hemskt tacksam om ni kunde svara på alla.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Din fråga innehåller egentligen två delar som jag ser det. Generellt så kan du inte vara säker i något land som har utlämningsavtal inte utlämnar dig om du grips där. Att du hittills inte gripits tyder snarare på att dessa länder har slarvat eller att du har haft tur - förutsatt att du varit efterlyst.

Jag har ingen kännedom om vissa länder i praktiken är slarvigare än andra utan kommer bara kunna svara på de legala frågorna.

Det finns ingen lista på länder som har/inte har utlämningsavtal med Sverige så du får helt enkelt ta land för land och kontrollera om de ha utlämningsavtal. Två länder jag har hittat som inte har utlämningsavtal är Costa Rica och Thailand.

Något du bör ha i beaktande är att bristen på utlämningsavtal inte skyddar en person från att bli utlämnad. I många fall har stater täta samarbeten med varandra och avsaknad av utlämningsavtal innebär bara att de inte är skyldiga att utlämna en person, inte att de inte får utlämna.

Utifrån din frågeställning så framgår det inte vad det är du skulle delges. Jag kan därför inte svara på vad som händer om du delges.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en advokat som är verksam inom brottmål, denne kan företräda dig och bevaka dina intressen. Advokaten har tystnadsplikt och behöver inte berätta var du befinner dig.

Har du några ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig till mig på louise.beskow@lawline.se

Vänligen

Louise BeskowRådgivare