Vilka kostnader bör respektive sambo stå för i ett samboförhållande?

Hej. Jag ska flytta ihop med min kille. Ska flytta till hans bostadsrätt.

Han har lånat pengar till hans lgh.

Jag undrar vad jag bör betala?

Han tyckte jag skulle betala halva hyran och ränta? Men inte hans amorteringar. Han säger att räntan är för att han får låna pengar men att de inte är hans lån? För jag vill inte betala av hans lån då jag anser att det inte är mitt och betala. Hur borde det vara? Ska jag vara betala hyran som då är på 2091kr och sen så klart mat och typ hemförsäkring osv. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns ingen bestämmelse i sambolagen som stadgar vad du bör betala. Detta är upp till er att komma överens om det själva. Precis som din kille säger är ränta den "avgift" som banken tar för att låna ut pengar och är därför inte detsamma som amortering. Med amortering menas att man betalar av pengar på lånet.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare