Vilka konsekvenser får avtalsbrott?

Hej! För ett tag sedan så köpte jag en ny mobil eftersom att min gamla mobil blev trasig. Säljaren sa att jag kan få en ny lagad mobil utöver den jag redan köpt, om jag betalar en självrisk på 750 kronor. Och jag måste skicka tillbaka den trasiga mobilen när jag fått den nya.

Jag valde att göra detta och betala 750 kr. Efter att jag fått mobilen så glömde jag helt enkelt att skicka tillbaka min trasiga mobil pågrund av massa plugg och jobb osv. Det rann ut ur sanden. Nu har jag fått en faktura på 5000 kr eftersom jag inte lämnat tillbaka mobilen i tid. Jag har nu skickat tillbaka mobilen och hoppas på att de drar tillbaka fakturan. Men kan det göra detta? fakturera mig på en helt ny mobil bara för att jag glömde skicka tillbaka den trasiga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du kom överens med mobiltelefonförsäljaren om att du skulle få en ny lagad mobiltelefon vid betalning av självrisk med villkoret att du skickar in din trasiga mobiltelefon när du mottagit den nya lagade ingick du ett avtal (1 § första stycket avtalslagen). Det saknas formkrav för avtal; det kan vara muntligt eller skriftligt.

Vid försäljning av mobiltelefoner använder sig företag ofta av skriftliga avtal med villkor, och oavsett om du slöt avtalet i en butik eller via telefon bör villkoren har bifogats med avtalet. För att se om företaget har rätt att fakturera dig för en ny lagad mobiltelefon måste du läsa igenom villkoren; det bör finnas ett villkor där det anges hur lång tid du har på dig att skicka in din trasiga telefon och vilka konsekvenser det får om du bryter mot tidsfristen. Jag utgår från att du har en tidsfrist angiven i villkoren eftersom du skriver att du inte skickat in din trasiga mobiltelefon i tid.

Kontakta mobilföretagets kundservice och håll en dialog i ärendet. Förhoppningsvis kan ni komma överens om något som är fördelaktigt för båda parterna.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare