FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/04/2016

Vilka fordon man kan köra om man saknar körkort

Får man lov att köra ngt fordon om man saknar körkort????

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du saknar körkort innebär det att du inte får framföra fordon för vilka körkort är ett krav så som personbil, lastbil, buss, motorcykel, moped klass I, terrängvagn och motorredskap klass I - se mer här

Såvida du inte har förarbevis eller traktorkort är det få motordrivna fordon du har rätt att köra om du inte har ett körkort. Det finns emellertid en möjlighet att köra moped klass II utan körkort, traktorkort eller förarbevis om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 - Se Körkortsportalen - I ditt fall så är det möjligt för dig att köra moped klass II.

Slutsats: Utan körkort kan du alltså endast rätt att köra en moped av klass II typ.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare