FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/03/2018

Vilka brott har man begått om man tjuvar en bil och kör i hög hastighet, passerar ett rött ljus och därigenom krockar med en annan bil så att personen bilen avlider?

Vilka brott har man begått om man tjuvar en bil och kör i hög hastighet, passerar ett rött ljus. Resultatet blir att hen krockar med en annan bil och den personen avlider.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att tjuva en bil
Jag antar att det är fråga om någon annan persons bil och att tjuvandet sker olovligen. I detta fall kan brottet tillgrepp av fortskaffningsmedel enligt 8 kap. 7 § Brottsbalken (BrB).

För att tillgrepp av fortskaffningsmedel ska bli aktuellt som brott krävs att:
- Det har skett ett tagande och brukande av ett motorfordon eller motordrivet fortskaffningsmedel
- Motorfordonet ska tillhöra någon annan
- Tagandet och brukandet ska ha skett olovligen

Det krävs även att handlingen har skett med uppsåt, 1 kap. 2 § BrB.

Att köra i hög hastighet och passera ett rött ljus
En kraftig överträdelse av den tillåtna hastigheten och att inte anpassa fordonets hastighet utifrån trafiksäkerheten samt att köra mot rött ljus kan innebära ansvar för vårdslöshet i trafik enligt 1 § första stycket Trafikbrottslagen (TBL). Brottet aktualiseras om man som vägtrafikant brister i den omsorg och varsamhet som krävs i trafiken för att undvika trafikolyckor. För brottet krävs inte uppsåt, utan det räcker att man i väsentlig mån brister i omsorg och oaktsamhet, vilket innebär ett krav på en högre grad av oaktsamhet. Att köra i för hög hastighet och att köra mot rött ljus innebär ett medvetet risktagande som kan medföra en trafikfarlig situation, vilket även blev fallet här. Därmed blir brottet vårdslöshet i trafik aktuellt, 1 § första stycket TBL.

Beroende på omständigheterna kan även grov vårdslöshet i trafik aktualiseras enligt 1 § andra stycket TBL. I den bedömningen kan man bland annat väga in om föraren har visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom eller om föraren har agerat grovt oaktsamt, vilket kan tänkas vara aktuellt här.

Att därigenom krocka med en annan bil så att en person avlider
Vilket brott som blir aktuellt i denna situation beror lite på om föraren kan anses ha agerat med uppsåt eller oaktsamhet. Om föraren har velat uppnå följden att den andra personen ska dö eller om föraren har misstänkt att förarens agerande kan innebära att personen i den andra bilen dör, men har varit likgiltig inför risken att personen ska dö, kan brotten mord (3 kap. 1 § BrB) eller dråp (3 kap. 2 § BrB) aktualiseras. Om föraren enbart har varit oaktsam i sitt sätt att köra gör sig föraren istället skyldig till vållande till annans död, 3 kap. 7 § BrB.

Det är svårt att göra en helt exakt bedömning med så begränsade omständigheter kring brottet, men jag hoppas att svaret ger dig lite ledning i hur du kan tänka kring brotten. Om inte annat är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare