FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/03/2018

Vilka brott har begåtts?

Vilka brott kan ha begåtts i detta fall?

- Tar en påse chips från mataffären utan att betala

-Går förbi en person som håller på att drunkna utan att hjälpa till

-Ändrar sitt födelsedagsår på sin legitimation

-Ställer sin bil på en parkeringplats utan att betala pakeringsavgiften

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

- Tar en påse chips från mataffären utan att betala --> Ringa stöld enligt 8 kap 2 § brottsbalken.

-Går förbi en person som håller på att drunkna utan att hjälpa till --> Inget brott, så länge personen som gick förbi inte hade någon särskild garantställning för personen som höll på att drunkna.

-Ändrar sitt födelsedagsår på sin legitimation --> Urkundsförfalskning enligt 14 kap 1 § brottsbalken-

-Ställer sin bil på en parkeringplats utan att betala pakeringsavgiften --> Inget brott, leder till parkeringsböter.

Hoppas svaret varit till din hjälp.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare