FrågaKÖPRÄTTKöplagen19/03/2018

Vilka är formkraven vid försäljning och köp av aktier?

Hej,

Vilka är formkraven vid försäljning och köp av aktier mellan sammanboende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte några gällande formkrav vid köp av aktier. Sådana köp kan även avtalas muntligt. Ni bör dock ha i åtanke att ni måste införas i företagets aktiebok med personuppgifter och antal aktier, efter att ni genomfört affären och tilldelats aktierna på företagets avstämningskonto (5 kap. 13 § aktiebolagslagen).

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare