Vilka är den fasta styrelsen och dom som kan ta besluten?

Våran förening består av Ordförande,sekreterare, kassör, vice Ordförande och 2 styrelseledamoter. Vilka är den fasta styrelsen och dom som kan ta besluten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte nämner i din fråga ifall er förening är en ideell eller en ekonomisk förening kommer jag att dela upp frågan och skriva vad som gäller för respektive typ av förening.

Ideella föreningar

Det finns ingen gemensam lag för ideella föreningar eftersom det är en mycket varierad grupp vilket skulle göra det väldigt svårt att fånga upp alla föreningar med en lag. Således är det inte lagstadgat att en ideell förening måste ha en styrelse. För att däremot ha möjligheten att bli en juridisk person måste en ideell förening enligt praxis ha antagit stadgar och ha en styrelse med minst tre styrelseledamöter.

Ekonomisk förening

Hur styrelsen i en ekonomisk förening ska vara uppbygg regleras i lag om ekonomiska föreningar och i respektive förenings stadgar. Eftersom jag inte har stadgarna kan jag inte ge ett svar utifrån dessa. Enligt 6:1 i lag om ekonomiska föreningar ska styrelsen i en ekonomisk förening bestå av minst 3 ledamöter. Av 6:8 lag om ekonomiska föreningar framkommer sen att en av ledamöterna i styrelsen ska vara ordförande. Det är alltså endast ordföranden i styrelsen som lagen kräver ska finnas, därutöver ställer inte lagen krav på några andra fasta styrelseposter.

Slutligen gällande beslutsfattandet sägs det i 6:9 1 st lag om ekonomiska föreningar att styrelsen är beslutsför när mer är hälften av hälften av hela antalet styrelseledamöter eller det högre antal som föreskrivs i stadgarna är närvarande. I 2 st sägs att om inte stadgarna föreskriver en särskild röstmajoritet gäller den åsikt som fler än hälften av de närvarade medlemmarna röstar för och vid lika röstetal, den mening som ordföranden biträder.

Hoppas du fick svar på sin fråga!

Med vänlig hälsning,

Simon RydbergRådgivare