Vilka anställningsformer får man använda på min arbetsplats?

Hej, Jag har fått ett erbjudande om ett lastbilschaufförs jobb där arbetsgivaren vill ha mig som timanställd i 6 månader. På mitt senaste arbete som också var inom lastbilschaufför har jag fått höra av fler åkare att man inte får anställa lastbilschaufförer på timme. Vad är det rätta egentligen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om anställningsform hittar du i lagen om anställningsskydd (LAS).

Det som i allmänhet gäller är att ett anställningsavtal är tillsvidare (LAS 4 §) eller begränsat som en visstidsanställning (när man säger timanställning är det oftast detta man menar), ett vikariat eller säsongsarbete (LAS 5 §). Det finns inte någon regel som säger att någon anställningsform inte får användas inom vissa branscher. Man kan däremot göra undantag från reglerna om anställningsform i kollektivavtal (LAS 2 §).

Det kan alltså vara så att dina kollegor pratar om ett villkor i ett kollektivavtal som gällde på den arbetsplatsen. Detta kollektivavtal kan gälla även för den nya arbetsplatsen, eller så har de anslutit sig till ett annat kollektivavtal som innehåller andra villkor om anställningsform. För att vara säker på vad som gäller för just dig bör du alltså kolla upp kollektivavtalet. Är du ansluten till ett fackförbund kan du alltid höra av dig till dem för att ta reda på vad som gäller för just dig.

Jag hoppas att detta har varit till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare