Vikariat övergår till tillsvidareanställning efter 2 år

Arbetade i 2 år som timvikarie. I somras jag fått arbeta som sommarvikarie enligt nytt avtal.

Nu avtalet löpte ut och min chef säger att jag får arbeta enligt mitt gammalt avtal som timvikarie. Jag har inget emot det men mycket oroligt pga jag anser att igen ett nytt avtal ska slutas efter att mitt sommarvikariat avslutades igår 31 augusti. Jag ville anmäla mig som arbetslös idag men min chef sa att det inte behövs och jag ska fortsätta jobba. Jag är mycket oroligt att det är fel.

Tack i förhand för svaret

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En allmän visstidsanställning och/eller vikariat övergår automatiskt i en tillsvidareanställning när man jobbat hos en arbetsgivare i sammanlagt två år under en femårsperiod (se 5a § LAS). Detta innebär att din arbetsgivare inte har rätt att säga upp dig utan saklig grund (tex arbetsbrist) samt att du har rätt till en uppsägningstid. Oavsett vad din arbetsgivare nu kallar din anställningsform är du alltså enligt lagens mening tillsvidareanställd och har samma anställningstrygghet som andra tillsvidareanställda.

Det verkar däremot som att du inte är helt klar över vilka villkor som gäller för din anställning. Arbetsgivaren är enligt lag skyldig att meddela dig skriftligt vilka villkor som gäller och detta har du alltså rätt att kräva ut (se 6c § LAS).

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare