Vikariat och visstidsanställning - Lagen om anställningsskydd

Hej! Vilken trevlig sida, och vilken service! En fråga, jag jobbade under många år på en vårdcentral, tillsvidare anställning. Sa sen upp mej för att prova annat arbete. Var sen tillbaka efter 11 månader på ett vikariat i knappt två år , sen blev det visstidsanställning, hade inte en aning om att dessa två anställningsformer inte synkade för att bli lasad. Vad har jag för rättigheter, har nu sista nov "vikat och visstidat" i tre år och från första dec har jag ingen förlängning. Känner mej grundlurad, ändå jobbat för primärvården mitt län i ca 15 år. Tacksam för något trevligt svar! Trevlig helg! Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Vad trevligt att du uppskattar Lawline!

Enligt Lagen om anställningsskydd (LAS) 5 § övergår en vikarieanställning som varat i mer än 2 år under en femårsperiod till en tillsvidareanställning (fast anställning), detsamma gäller en allmän visstidsanställning som varat i mer än två år under en femårsperiod. Eftersom det står "antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år", så räknas tiden inte ihop. Precis som du olyckligt blivit medveten om. Det är alltså möjligt att vara anställd i 2 år som vikarie och i 2 år som visstidsanställd innan anställningen övergår i en tillsvidareanställning.

Tyvärr har du inga rättigheter såtillvida att du får räkna ihop tiden eller liknande, däremot rekommenderar jag dig att kontakta ditt fackförbund/det fackförbund som arbetsgivaren har kollektivavtal med. Vissa kollektivavtal kan nämligen innehålla överenskommelser som skiljer sig ifrån LAS, och t ex innebär att tid för olika anställningstyper räknas ihop. I så fall är det reglerna enligt kollektivavtalet som gäller.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare