Vikariat och AVA

Hej,

jag undrar om det är ok att ge en person ett vikariat på 3 månader under en av våra fastanställdas tjänstledighet för studier trots att den personen vi vill erbjuda vikariatet har varit ute som konsult för oss i sammanlagt snart 2 år under kortare tid än 5 år? Då hon varit konsult för oss har hon haft anställningsformen visstidsanställning och nu vill vi alltså erbjuda henne ett vikariat för den tjänstlediga personens tjänst. Är det möjligt?

Vänligen

Lawline svarar

Eftersom du skriver det som att denne konsult har vart anställd i snart två år är det inget som kommer att skapa något problem sett till LAS regleringar. I enlighet med LAS kan en arbetstagare ha en anställning som vikarie respektive anställd för en allmän visstidsanställning för vardera två år. När någon av dessa anställningar enskilt passerar en sammanlagd tid om två år under en femårsperiod övergår det till en tillsvidareanställning.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare