FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet12/03/2014

Vidare rådgivning.

Hej. Jag hoppas att jag får svar den här gången, för jag behöver verkligen er hjälp.

Min far äger en åttondel och de övriga syskonen likadant och har lagfart på deras mors hemställe, en skogsfastighet, hon är död och deras far likaså. Det finns ett papper där det står att ogifta får vistas där, vad har min ogifta far för företräde då? Han hade en farbror som var snickare och den stugan blev det så att han tog över och byggde om så att den blev beboelig, han har skött om underhållet och kostat på mycket pengar och byggt en altan, och jag fick en lada av min faster som vi märkte upp och flyttade till tomten, den står på stenar,ett skotergarage och ett förråd blev byggt, både jag och min far har lagt ner mycket jobb och vi båda känner att vi vill ha kvar stugan i vår ägo genom att stycka av.

Vad kan vi göra för att behålla stugan?, denna stuga har alltid betytt mycket för mig, kan vi åberopa synnerliga skäl eller något annat?, det är två syskon som bråkar och motsätter sig saker.

Snälla snälla hjälp mig. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Jag har noterat att du har frågat samma sak utan att få svar tidigare. Jag kommer inte besvara din fråga här utan vill bara försöka hjälpa dig genom att rekommendera att du vänder dig till en yrkesverksam jurist. Utifrån de omständigheter du beskriver låter det som att det finns en rad omständigheter som gör ditt fall komplicerat. Det är min mening att det varken är önskvärt eller möjligt för oss att hjälpa dig här. Det skulle kunna resultera i att du, på grund av de många omständigheter jag tycker mig se i ditt fall, får felaktig/otillräcklig rådgivning från oss.

Jag vill därför vänligast rekommendera dig att höra av dig till någon av våra samarbetspartners eller annan yrkesverksam jurist på din ort. En inledande rådgivning är oftast kostnadsfri.

Med förhoppning att du ska finna en lösning,

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare