Vid oenighet kring hur ett arv ska fördelar kan en skiftesman utses

Min farmor har avlidet och jag o min syster samt min faster ska ärva efter henne då min far redan har avlidet. Min faster har tagit ett väldigt gammalt skåp, frys, uppläggningsfat, rullator som även jag vill ha. Detta går inte att diskutera med henne utan hon har bestämt att det är hon som ska ha de grejerna.

Jag o min syster har bara fått saker som hon inte vill ha, dessa saker har vi inte fått välja ut själva. Är detta verkligen korrekt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppstår oenighet kring hur ett arv ska fördelas mellan dödsbodelägarna kan rätten, på begäran av en delägare, utse en skiftesman. Dennes uppgift är att vid tvist värdera och fördela arvet (23 kap 5 § Ärvdabalken).

Skiftesmannen ska i första hand försöka ena delägarna att få till stånd en frivillig överenskommelse. Är en sådan överenskommelse inte möjlig verkställer skiftesmannen ett tvångsskifte, d.v.s. att skiftesmannen själv bestämmer hur fördelningen av arvet ska ske, även om det skulle gå emot någon av parternas vilja.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare