Vi har fått en sommarstuga av våra farföräldrar - räknas det som förskott på arv och vad händer när kvarlåtenskapen fördelas i framtiden?

Hej.

Min farmor och farfar har skrivit över sin sommarstuga till mig och mina bröder eftersom de inte kan ta hand om den längre pga ålder. Den har inte något högt taxeringsvärde (under 100000kr). Anledningen till att jag och mina bröder fick ta över stugan var att min farbror bor på annan ort och har inte visat något intresse av att vara där eller underhålla stugan. Innan mina farföräldrar skrev över stugan på oss pratade min farmor med mina kusiner som då sa att de inte var intresserade och tyckte att hon skulle skriva stugan på mig. Men jag har inte råd att underhålla stugan själv så stugan skrevs på mig och mina bröder istället.

I gåvobrevet står det att "Gåvan tillträds xx och någon ersättning för gåvan utgår inte. Gåvan utgör inte förskott på arv och någon avräkning på framtida arv skall därför inte göras."

Efter detta känner min farbror sig förbisedd och anser att detta är ett förskott på min fars arv och att min farbror därför har rätt till en större del av arvet när mina farföräldrar avlider.

Min farmor undrar nu vad som gäller eftersom hon inte vill att det skall finnas några oklarheter som kan skapa konflikter efter hennes bortgång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv hittar du i Ärvdabalken (ÄB). Svaret på vad som gäller i det här fallet beror lite på om din far lever eller inte. Eftersom du inte nämner din far eller några andra farbröder och fastrar tolkar jag det som att din far inte är i livet och att din farbror inte har fler syskon. Först tar jag upp och förklarar ett par regler som jag tror att din farbror kan hävda är till sin fördel. Sen förklarar jag kort hur dina farföräldrars kvarlåtenskap sannolikt kommer fördelas i framtiden. Sist hittar du ett alternativt svar om mina förutsättningar om din far eller fler barn är fel och en sammanfattning.

Gåva från farföräldrar kan i vissa fall presumeras vara förskott på arv men presumtionen kan brytas

Dina farföräldrars närmaste arvingar är deras barn, alltså din far och din farbror. Har din far redan avlidit har du och dina bröder trätt i has ställe och är närmaste arvingarna tillsammans med din farbror (ÄB 2 kap. 1 §).

Förutsatt att er far inte längre lever räknas du och dina bröder som dina farföräldrars arvingar jämte din farbror. Det betyder att en gåva från dina farföräldrar kan antas vara ett förskott på arv och ska avräknas, men det måste stå i till exempel ett gåvobrev eller framgå av andra omständigheter när gåvan gav (ÄB 6 kap. 1 §). Eftersom din farmor uttryckligen har skrivit i gåvobrevet att det inte rör sig om ett förskott och att hon inte vill att det ska avräknas på framtida arv, så ska de inte ses som ett förskott.

Ibland måste man lägga tillbaka gåvors värde i den avlidnas kvarlåtenskap

Dina farföräldrars barn har alltid rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av det som man enligt lag ska ärva om det inte finns något testamente som förändrar fördelningen. För att hindra folk från att göra sina barn helt arvlösa finns det något som kallas förstärkt laglottsskydd. Det innebär att om dina farföräldrar ger bort egendom under en omständighet eller med villkor som kan jämföras med ett testamente, så ska gåvans värde läggas till dina farföräldrars kvarlåtenskap innan din farbrors laglott beräknas när det framtida arvet ska fördelas (ÄB 7 kap. 4 §). För att verkställa det här extra laglottsskyddet måste din farfar aktivt begära jämkning av gåvan när arvet faktiskt ska fördelas.

Omständigheter som kan liknas vid ett testamente är till exempel att en gåvogivare är medveten om att de ska avlida snart efter att gåvan ges, eller att gåvogivaren fortsätter att använda egendomen som om den var dess egna. I ditt fall är ju anledningen till gåvan att dina farföräldrar inte orkar ta hand om den länge, inte att de tror att de snart ska avlida. Det verkar inte heller som om de ska fortsätta använda sommarstugan som om den var deras, eftersom du skriver om att det är du och dina bröder som ska ta hand och underhålla sommarstugan. Baserat på det verkar det för mig som att din farbror inte skulle ha någon framgång om han skulle försöka klandra gåvan i framtiden.

Dina farföräldrars kvarlåtenskap delas mellan din farbror, dig och dina bröder utan hänsyn till stugan

Eftersom dina farföräldrar har varit så tydliga med att gåvan inte är ett förskott som ska avräknas i gåvobrevet och eftersom omständigheterna vid gåvan inte verkar leda till att det förstärkta laglottsskyddet blir aktuellt, så borde det inte bli några problem med sommarstugan. Istället kommer dina farföräldrars övriga kvarlåtenskap delas i två lika stora delar. Din farbror får den ena och du och dina bröder får dela lika på den andra delen, eftersom ni träder i er fars ställe som arvingar (ÄB 2 kap. 1 §).

Om din far lever eller dina farföräldrar har ännu fler barn

Skillnaden om din far är vid liv är att dina farföräldrars gåva till dig och dina bröder inte enligt lag presumeras vara ett förskott på arv oavsett omständigheterna. Anledningen är då att ni inte har trätt i er fars ställe som arvingar och då aktualiseras inte regeln om förskott. Bedömningen om det förstärkta laglottsskyddet skulle bli densamma. I fördelningen av kvarlåtenskapen blir skillnaden bara att all kvarlåtenskap från dina farföräldrar delas lika mellan din farbror, din far och andra syskon om såna finns.

Avslutningsvis verkar det alltså som att sommarstugan inte borde bli ett problem rent juridiskt. Det verkar inte som om den getts bort under såna omständigheter att ni måste avräkna den eller föra tillbaka den till kvarlåtenskapen i framtiden. Din farbror får helt enkelt sin del av dina farföräldrars övriga egendom och du och dina bröder får dela på din fars del. Tyvärr är det inte helt enkelt att undvika konflikter i såna här situationer. Det är nog inte helt ovanligt att barn eller andra arvingar känner sig förbisedda, trots att allting är helt korrekt enligt lag. Ett sätt att göra allting ännu tydligare och verkligen slå fast vad som gäller är att upprätta testamenten och beskriva hur man vill att ens kvarlåtenskap ska fördelas lite mer i detalj. Det kan leda till att den framtida fördelningen av kvarlåtenskapen förenklas.

Om dina farföräldrar skulle vara intresserade av att upprätta ett testamente rekommenderar jag att de tar hjälp av en jurist för att få det helt rätt. Ni är alltid välkomna att boa tid med våra jurister här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att läget är lite klarare vad gäller reglerna om arv och gåvor till arvingar. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare