FrågaPROCESSRÄTTDomstol03/09/2017

Verkställighet av utländsk dom

Hej!

Jag blev dömd för utpressning i Spanien -15, det åberopades 23 månaders fängelse men blev tillslut runt 15 000 i böter med en avbetalningsplan om 180 euro i månaden, det sades att missar jag någon betalning är det automatiskt 1 års fängelse. Jag har inte betalat något alls då jag lämnade landet, det jag undrar är när läggs det ner om jag inte betalar, samt om jag reser tillbaka utan att betala stämmer det att jag får fängelse?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan nog stämma att du får fängelse, men svårt för mig att svara på utan att läsa din dom. Det kommer inte heller läggas ner om du inte betalar. Brottsutredningar kan läggas ner efter en viss tid om de inte kommer fram till vem som är gärningsmannen osv. Här har du ett spanskt domstolsbeslut som har vunnit laga kraft. Det innebär att det är ett taget beslut som i princip är hugget i sten och kommer alltså inte att försvinna om du struntar i det oavsett hur länge du väntar. Någon kan även söka att verkställa domen i Sverige istället. Eftersom det är ett spanskt domstolsbeslut är det kanske ganska troligt att Kronofogden då kommer att kräva att du betalar summorna, eller att en förhandling görs i domstol ang. fängelse.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare