Verkställighet av skadeståndsdom

Hej! Om man blivit utsatt för bedrägeri och personen som gjort de är dömd, hur kan man kräva skadestånd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt, har du råkat ut för ett bedrägeri, gärningsmannen är dömd för brottet och du undrar nu hur du ska få tillgång ett utdömt skadeståndsbelopp?

Om en domstol beslutat att du ska få skadestånd i ett brottmål, och den betalningsskyldige inte betalar frivilligt, kan du vända dig till Kronofogden för att få hjälp. Där ska du ansöka om verkställighet av domen.

Här kommer en länk till Kronofogden som du kan använda dig av.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare