FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/10/2016

Verkställa straff i hemlandet

Om en svensk begår ett brott i Danmark och blir dömd, var kommer personen avtjäna sitt straff?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln vid brott är att straffet ska avtjänas i det land där brottet begåtts. Dock finns det, till följd av ett rambeslut från EU, i vissa fall möjlighet för den dömde att få straffet verkställt i hemlandet. Både Danmark och Sverige har implementerat detta rambeslut, vilket innebär att länderna tillämpar överlämning sinsemellan. För att överlämning ska kunna ske kan den dömde antingen vända sig till danska myndigheter som då i sin tur ansöker om överlämning till den svenska kriminalvården, alternativt att den dömde själv skickar in sin ansökan direkt till den svenska kriminalvården. Ansökningsblanketten finns i så fall att hämta på kriminalvårdens hemsida.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare