Verkningar av föreskrift om besittningsrätt i testamente

Hej, Jag är särkullbarn. Min far har gift om sig sedan länge och har barn i den familjen. I hans testamente (som är upprättat av en erfaren jurist) står det att hans fru ska få precis allt i s.k. besittningsrätt den den dag hon dör. Därefter ska arvet efter min far fördelas lika mellan barnen. Får man ens rent lagligt göra så? Det betyder vär i så fall att hans fru i princip kan ge allt till sin son som gåva så finns det ingenting att ärva när hon går bort? Kan jag begära jämkning på detta när min far gått bort för att förhindra det eller är besittningsrätt något slags undantag även för särkullbarns arverätt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Som utgångspunkt i svensk arvsrätt gäller att då din far går bort så kommer du i egenskap av en av hans barn att vara först på tur att, tillsammans med hans andra barn, ärva honom, se 2 kapitlet 1 § Ärvdabalken. Du och din fars övriga barn ska då dela lika på arvet efter din far. Den del av din fars arv som du har rätt till kallas för din arvslott, se 2 kapitlet 1 § Ärvdabalken.

Då du är ett särkullbarn till din far så har du rätt att få ut ditt arv direkt, det vill säga du behöver inte, såsom barnen han har med sin nya fru, vänta på att hans fru går bort för att du ska få ut ditt arv, se 3 kapitlet 1 § första stycket Ärvdabalken.

Då din far har utfärdat ett testamente som föreskriver att hans fru ska få besittningsrätt till alla hans tillgångar blir dock situationen något annorlunda.

Testamentet:

Som utgångspunkt är varje person fri att testamentera bort sin egendom såsom denne önskar. Denna testamentsfrihet inskränks dock om personen i fråga har barn.

Då din far har barn, så får din far inte testamentera bort så pass mycket tillgångar att din och din fars övriga barns laglotter inskränks, se 7 kapitlet 3 § Ärvdabalken. Laglotten utgörs av hälften av din arvslott, se 7 kapitlet 1 § Ärvdabalken.

Din far har emellertid inte testamenterat bort äganderätten till hans egendom utan han har endast testamenterat bort besittningsrätten till denna. Vad gäller din rätt till laglott spelar detta dock ingen roll. I 7 kapitlet 5 § Ärvdabalken framkommer nämligen att om arvlåtaren (din far)  genom testamente har gett någon nyttjanderätt, avkomst eller annan förmån som ska utgå ur dennes kvarlåtenskap (det vill säga arvet efter din far) eller om denne på annat sätt inskränkt rätten att förfoga över kvarlåtenskapen, så har bröstarvingar (barn) till arvlåtaren rätt att utfå sin laglott utan hinder av åtgärden.

Det kan därför konstateras att du, då du är ett särkullbarn till din far, genom att klandra testamentet senast sex månader från det att du fick del av en bestyrkt avskrift av testamentshandlingen , kan kräva att få ut din laglott på en gång, se 7 kapitlet 3 § och 14 kapitlet 4 § Ärvdabalken.

Den andra halvan av din arvslott:

Vad gäller den andra hälften av din arvslott, det vill säga den hälften som inte utgör din laglott, så har din far emellertid rätt att testamentera bort denna halva. Denna del av arvet efter honom kommer därför, i enlighet med testamentet, att tillfalla hans fru med besittningsrätt. Därefter kommer den att fördelas mellan barnen. Jag har här svårt att förstå om du endast menar barnen som din far har med sin nya fru eller om du med uttrycket barnen även inräknar dig själv.

Om du menar att testamentet säger att arvet, efter att din fars fru avlidit, endast ska gå till barnen som din far har med sin fru så har du dessvärre ingen rätt till denna del av din fars arv, då din far haft rätt att testamentera bort denna del av sin förmögenhet.

Om du istället menar att testamentet säger att arvet, efter att din fars fru avlidit, ska gå till din fars samtliga barn, det vill säga dig inräknat, så är situationen dock en annan. Då din fars fru endast har "besittningsrätt" till den del av arvet efter din far som hon tar emot enligt testamentet så kan hon nämligen inte ge bort, sälja, eller byta bort denna egendom. En sådan rätt hade hon endast haft om hon innehaft egendomen med "äganderätt" eller med "fri förfoganderätt" eller "förfoganderätt". Din fars fru har med andra ord inte rätt att ge bort den egendom som hon genom arvet efter din far mottagit med "besittningsrätt". Egendomen ska därför lagligen stanna hos din fars fru tills hon går bort, varefter du får dela denna egendom med din fars andra barn.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare