Verkan av testamente

Hej Vi är tre syskon till vår far som är gift sedan 30 år med vår styvmoder. De har inga barn gemensamt och hon har inga biologiska barn. Nu säger pappa att han skall testamentera alla tillgångar till frun för att säkerställa att hon har det gott efter hans bortgång. Vad gäller då? Pappas föräldrar är båda avlidna och lämnade arv till pappa där det inte bilen nåt till oss barn varför det bör finnas ganska mycket tillgångar hos vår far. De bor i en dyr bostadsrätt i Stockholms city värd ca 12-15 milj( inga lån) tillgångar i pengar bör också finnas. Tavlor värda mkt pengar från vår släkt. Bör vi prata med pappa?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Frågan vad som gäller om er far väljer att testamentera alla sina tillgångar till er styvmor får olika svar beroende på hur testamentet är formulerat. Formuleringen är av betydelse för er rätt till efterarv (vad efterarv innebär kan du läsa om här). Han kan nämligen välja att testamentera egendomen med fri förfoganderätt eller full äganderätt.

Om er styvmor ärver med fri förfoganderätt innebär detta att hon inte kan förfoga över egendomen genom testamente, när hon går bort ska egendomen alltså tillfalla er fars arvingar (d.v.s. dig och dina två syskon). Värt att nämna är dock att det i en sådan situation inte finns någonting som hindrar att er styvmor förfogar över egendomen på annat sätt, hon kan alltså t.ex. ge bort den.

Skulle er far testamentera egendomen med full äganderätt är situationen annorlunda. Att er styvmor ärver egendomen med full äganderätt innebär att hon kan göra vad hon vill med egendomen, även testamentera bort den. Ni är då inte efterarvsberättigade vid er styvmors bortgång. I en sådan situation kan ni endast få ut era laglotter (hälften av den arvslott ni skulle varit berättigade till om testamentet inte upprättats, här en sjättedel av er fars kvarlåtenskap) genom att begära jämkning av testamentet. Detta kan ni även göra om er styvmor skulle ärva med fri förfoganderätt. Ni får då ut era laglotter vid er fars bortgång och resten när er styvmor går bort.

Som framgått ovan kan ett testamente få olika (och ibland oönskade) effekter beroende på hur det är formulerat. Ni bör därför tala med er far och se till att klarhet råder angående vad han vill uppnå genom testamentet. För att vara säkra på att testamentet inte får en olycklig utformning skulle jag rekommendera dig att kontakta någon av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare