Verkan av samoförhållande

Jag undrar hur jag går till väga för att skriva in min sambo i huset. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte riktigt vad du avser med ”skriva in”. Ett samboförhållande inträder per automatik när två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Det behövs inget samboavtal för att framställa ett sådant förhållande och så fort man uppfyller det som står ovan är alla egendom i form av bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, gemensam.

Detta kan regleras med samboavtal.

Om du med ”skriva in” menar att sambon ska bli delägare av en fastighet kan du genom ett gåvobrev ge sambon denna del.

Eftersom det inte riktigt framgår vad du syftar på kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer. Ställ gärna en ny fråga med mer information om du vill ha ett mer utförligt svar eller kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare